Όταν το Βήμα δαφνοστεφάνωνε τον Λαυρεντιάδη και εκείνος
δήλωνε: "Η διαφθορά αποτελεί μάστιγα στην Ελλάδα!".
Καιρός του σπείρειν, καιρός του θερίζειν...
O Λαυρεντιάδης (δεύτερος από αριστερά) και δίπλα του ο
κουμπάρος του και πρώην αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα Ντάνιελ Σπέκχαρντ!
Όταν ο Λαυρεντιάδης άρχισε να αγοράζει τα σαπάκια των media,
εξασφαλίζοντας όχι μόνο τη σιωπή αλλά και τον έπαινό τους, ήταν σαφές ότι
κάποιο λάκο έχει η φάβα. Εμείς, σε αυτήν την εφημερίδα κάναμε τότε πάνω από
δέκα σημειώματα εναντίον του -ώσπου στο τέλος μάς απέδωσαν φθόνο, γραφικότητα
και εμμονή. Κι όμως είχαμε δίκιο. Όπως αποδεικνύεται πανηγυρικά ο "Χρυσός
Επιχειρηματίας" ήταν ένας κοινός απατεών, και τώρα αντιμετωπίζει το ισχυρό
ενδεχόμενο της φυλάκισης για απάτη, υπεξαίρεση, διεύθυνση εγκληματικής
οργάνωσης και ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.
Θυμάται κανείς σαν και τώρα τις αγιογραφίες του, όχι μόνο
στις κυριακάτικες εφημερίδες αλλά και στα περιοδικά του lifestyle, τους εκδότες
των οποίων έιχε ελεήσει με ποικίλες εξυπηρετήσεις.
Ενδεικτικά αναδημοσιεύουμε ένα κείμενο που είχε δημοσιευτεί
στο Βήμα της Κυριακής στις 12/11/2006, με αφορμή την ανάδειξή του σε
επιχειρηματία της χρονιάς. Τίτλος, μοιραίος:«Τα κασέ της διαφθοράς είναι
ασύλληπτα». Εκτός από την θερμότητα της δημοσιογράφου, στο αβρό κείμενο
συμμετέχουν και άλλες κορυφαίες προσωπικότητες του τόπου.
Απολαύστε το!
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
«Τα κασέ της διαφθοράς είναι
ασύλληπτα» Ο κ. Λαυρ. Λαυρεντιάδης, ο «Επιχειρηματίας της Χρονιάς», μιλάει για
τις δυσκολίες τού επιχειρείν στην Ελλάδα
Τη Δευτέρα το βράδυ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της
Νεοχημικής Λ. Β. Λαυρεντιάδης κ. Λαυρ. Λαυρεντιάδης μπορεί να ανέβηκε στο βήμα
κουτσαίνοντας αλλά ήταν φανερό σε όλους τους παρευρισκομένους στην αίθουσα
εκδηλώσεων του Μεγάρου Μουσικής ότι πετούσε από χαρά. Μόλις είχε αναγορευθεί
«Επιχειρηματίας της Χρονιάς» από την Ernst & Young, την ελεγκτική εταιρεία
που διοργάνωσε για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον ομώνυμο, διεθνούς φήμης,
διαγωνισμό που διεξάγει κάθε χρόνο σε 40 χώρες. Πρόκειται για την επιβράβευση
μιας σύντομης, πλην όμως εντυπωσιακής πορείας η οποία τον έφερε από τη μικρή
εταιρεία χημικών των 24 ανθρώπων που ανέλαβε κληρονομιά από τον πατέρα του πριν
από 10 χρόνια επικεφαλής ενός διεθνούς ομίλου 1.300 εργαζομένων που
δραστηριοποιείται στον κλάδο διανομής και εμπορίας χημικών προϊόντων και στον
τομέα παρασκευής απορρυπαντικών και προϊόντων οικιακού καθαρισμού.
Ως «εθνικός» νικητής ο κ. Λαυρεντιάδης θα έχει σύντομα την
ευκαιρία για μία ακόμη μεγαλύτερη διάκριση: θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον
διεθνή διαγωνισμό της Ernst & Young για την ανάδειξη του «Παγκόσμιου
Επιχειρηματία της Χρονιάς» που πρόκειται να γίνει τον Ιούνιο στο Μόντε Κάρλο.
Αν και δεν είναι γνωστός στο ευρύ κοινό, στόχος του βραβείου της εταιρείας
είναι ακριβώς αυτός: να αναδείξει τους μελλοντικούς πρωταγωνιστές του κόσμου
των επιχειρήσεων, και μάλιστα σε διεθνές επίπεδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι
αρκετοί από τους προηγούμενους νικητές του διαγωνισμού ηγούνταν επιχειρήσεων
που σήμερα είναι πασίγνωστες: εταιρείες όπως τα Starbucks, η Oracle, η Dell
Computers, η Amazon και η Yahoo!
Η επιτυχία του
οφείλεται στην έγκαιρη διάγνωση των αναγκών της αγοράς. Προτού ακόμη
ολοκληρώσει το διδακτορικό του στο μάρκετινγκ, ο κ. Λαυρεντιάδης αντιλήφθηκε
ότι θα μπορούσε να παράγει και να διανέμει στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής
Ευρώπης προϊόντα για λογαριασμό πολυεθνικών επιχειρήσεων. Σήμερα η θυγατρική του
στον τομέα των απορρυπαντικών Lamda Detergent παράγει απορρυπαντικά για
λογαριασμό κάποιων εκ των μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου, όπως οι Henkel,
Unilever, Sara Lee αλλά και σουπερμάρκετ. Εκτός των παραγωγικών μονάδων που
διαθέτει στην Ελλάδα η εταιρεία αναζητεί ή διαπραγματεύεται εργοστάσια σε
Σερβία, Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουκρανία.
Υψηλοί στόχοι
Δεν είναι περίεργο λοιπόν που ο κ. Λαυρεντιάδης έλαβε επίσης
τη διάκριση του «Διεθνώς Αναπτυσσόμενου Επιχειρηματία». Από το 2000 έχει
εισέλθει επίσης στην παραγωγή και εμπορία βιολογικών προϊόντων με την ίδρυση
«ως χόμπι»(!) της - επίσης εισηγμένης στο Χρηματιστήριο και με 200 πλέον σημεία
πώλησης - ΕΒΙΚ. Ως το τέλος του έτους εξάλλου προβλέπεται η συγχώνευση της
Lamda Detergent με τη Lamda Cosmetics με στόχο τη δυναμικότερη είσοδο του
ομίλου και στον τομέα των καλλυντικών.
Προσγειωμένος και μάλλον συνεσταλμένος ως άνθρωπος, όταν
μιλάει για τη δυναμική ανάπτυξη των επιχειρήσεών του αλλάζει πρόσωπο, εκπέμπει
δυναμισμό και υπερηφάνεια. Αναφέρεται στις πωλήσεις της Νεοχημικής που
αναμένονται στα 300 εκατ. ευρώ εφέτος, στην οργανική της ανάπτυξη που αγγίζει
το 110%, στους στόχους του για ετήσια οργανική ανάπτυξη της τάξεως του 50% την
επόμενη πενταετία. Αντλώντας κεφάλαια από τη διεθνή αγορά - ξένοι θεσμικοί
συμμετέχουν στο μετοχικό της κεφάλαιο σε ποσοστό 60% - η Νεοχημική έχει
ξεκινήσει από τις αρχές του έτους την παραγωγή πρώτων υλών για τη βιομηχανία
χρωμάτων και βερνικιών με την εξαγορά της Celanese και με τη λειτουργία ενός
ακόμη εργοστασίου, ενώ ενδεικτική είναι και η πρόσφατη συνεργασία της με τη
Lukoil για τη διανομή χημικών στην ελληνική αγορά.
Ο κ. Λαυρεντιάδης δεν κρύβει ότι το επιχειρηματικό
περιβάλλον στην Ελλάδα «δεν είναι θετικό, πρέπει να έχεις πάθος για να
ασχοληθείς με τις επιχειρήσεις». Οπως τονίζει χαρακτηριστικά, «κάθε ημέρα είναι
μια περιπέτεια» λόγω του ασταθούς θεσμικού περιβάλλοντος, της γραφειοκρατίας
και της διαφθοράς. Επικεντρώνεται στην τελευταία: «Η διαφθορά αποτελεί μάστιγα
που πλήττει ιδιαίτερα τις μικρές επιχειρήσεις διότι είναι πιο ευάλωτες». Μιλάει
εξ ιδίας πείρας επισημαίνοντας ότι «όταν μεγαλώνεις δεν μπορεί να σε αγγίξει
γιατί πλέον έχεις επαφές και γνωριμίες». Αν και αναγνωρίζει ότι υπάρχει
διαφθορά στις περισσότερες χώρες όπου δραστηριοποιείται, προσθέτει ότι στην
Ελλάδα «τα κασέ είναι ασύλληπτα».
Την ίδια στιγμή ωστόσο αναγνωρίζει τις ευκαιρίες όπου τις
βλέπει. Οπως υπογραμμίζει, «η Νοτιοανατολική αλλά και γενικότερα η Ανατολική
Ευρώπη προσφέρει μοναδικές προοπτικές ανάπτυξης για τους έλληνες
επιχειρηματίες», ενώ εκτιμά ότι η θέση της χώρας είναι εξαιρετική ώστε να
αναδειχθεί «logistics hub» της ευρύτερης περιοχής. Ποιος είπε ότι οι
επιχειρήσεις δεν είναι για τους τολμηρούς;
Η επιλογή του νικητή
Ο νικητής επελέγη με βάση μια σειρά αυστηρά κριτήρια: την
οικονομική απόδοση, το επιχειρηματικό πνεύμα, τον στρατηγικό προσανατολισμό, το
μοντέλο διοίκησης, την καινοτομία αλλά και τον κοινωνικό αντίκτυπο των
δραστηριοτήτων του. Και κάτι ακόμη: όπως δήλωσε ο πρόεδρος της κριτικής
επιτροπής κ. Στ. Χατζηιωάννου (φιναλίστ ο ίδιος του αντίστοιχου βρετανικού
διαγωνισμού στην κατηγορία «Νέος Επιχειρηματίας»), ο κ. Λαυρεντιάδης ξεχώρισε
χάρη στις ισχυρές εξαγωγές, οι οποίες ήδη αποτελούν το 30% των πωλήσεων και
αναμένεται να ανέλθουν στο 50% το 2007, και στο ισχυρό του πείσμα. Από το
τελευταίο ιδιαίτερα φαίνεται ότι έχει μεγάλα αποθέματα καθώς κατάφερε να
ξεπεράσει μια ασθένεια που φάνταζε ανίκητη και πλέον χαίρεται όχι μόνο τη ζωή
και την επαγγελματική επιτυχία αλλά και την κόρη που απέκτησε πολύ πρόσφατα με
τη σύζυγό του κυρία Κατερίνα Νικολίτση.
Αν και πριν από ένα
έτος είχε λάβει μια διάκριση από τον πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή, ο μόλις 34
ετών επιχειρηματίας θεωρεί σημαντικότερο αυτό το βραβείο διότι «ήρθε από
ανθρώπους που γνωρίζουν από μέσα τον κόσμο των επιχειρήσεων» - δηλαδή, τους
ελεγκτές, επιχειρηματίες και πανεπιστημιακούς που αποτελούσαν την κριτική
επιτροπή. Οπως είπε, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης , οι ερωτήσεις ήταν
παρόμοιες με εκείνες που κάνουν οι θεσμικοί επενδυτές που σκέπτονται να
επενδύσουν στην εταιρεία του.
Την υποψηφιότητά του υποστήριξε και η διευθύντρια της
Εθνικής Πινακοθήκης κυρία Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα καθώς ο κ. Λαυρεντιάδης δεν
είναι μόνο φιλότεχνος αλλά και χορηγός πολλών εκθέσεων που έχει πραγματοποιήσει
η Πινακοθήκη. «Στο πρόσωπο του κ. Λαυρεντιάδη η Πινακοθήκη έχει βρει όχι μόνο
έναν χορηγό αλλά έναν ιδανικό χορηγό» δήλωσε η κυρία Λαμπράκη-Πλάκα. Το βράδυ
του διαγωνισμού, μάλιστα, στο τραπέζι του βρισκόταν όχι μόνο εκείνη αλλά και ο
ζωγράφος κ. Αλ. Φασιανός.